گردشگری فیلم یکی از شاخههای نوظهور گردشگری است که رشد روز افزونی در تحقیقات پیرامون صنعت گردشگری داشته است. از گردشگری فیلم به عنوان یکی از عوامل توسعه پایدار گردشگری و ابزار بازاریابی جدید مقاصد یاد میشود. این در حالی است که در ایران به علت فقدان دانش در این حوزه یا کمبود مدارک گواه بر تاثیرات گردشگری فیلم، فعالیت و برنامهریزی مناسبی در این زمینه صورت نگرفته است و استفاده از این توان بالقوه از سوی متولیان امر گردشگری مورد غفلت واقع شده است. هدف از این مطالعه کتابخانهای بررسی پدیده گردشگری فیلم به عنوان موضوع میان رشتهای مطالعات دانشگاهی، ارزیابی چارچوب مفهومی، مرور دیدگاهها و تعاریف مختلف موجود، انگیزههای دخیل در گردشگری فیلم، بررسی آثار و نتایج این حوزه از گردشگری و در نهایت مرور وضعیت آن در گردشگری ایران است.
واژگان کلیدی: گردشگری فیلم، انگیزه گردشگر، بازاریابی مقصد
1- مقدمه
از زمانی که برادران لومیر در 28 دسامبر 1895 در شهر پاریس برای اولین بار در جهان فیلمی را بر روی پرده اکران عمومی کردند، رسانهی فیلم بسیاری از مردم را شیفته خود ساخته است. به طور حتم فیلم، شکل غالب هنر قرن بیستم شده است. هرچند فیلمها با هدف تشویق مردم برای سفر و بازدید از مقاصد گردشگری تولید نمیشدند اما با این حال آگاهی مردم و انگیزه آنان را برای سفر تقویت کرد و سودآوری لوکیشنها را از طریق قدرت تصاویرسازی و نمایش داستان به تصویر کشیده شده بیشتر کرد (میشینس، 2004). مطالعات روز افزون صورت گرفتهای همچون هادسون و ریچیه (2006)، بیتون (2001، 2004، 2005)، گیرهولت(2003)، رایلی و همکاران (1998)، توک و بیکر (1996) و باسبی و کلاگ (2001) همگی موید این مطلب هستند که گردشگران از مقاصد خاصی به دلیل ارتباط آن مقاصد با فیلمهایی خاص بازدید میکنند.
در قرن حاضر فیلم و سریال نقش بسیار مهمی در توسعه صنعت گردشگری و شناساندن و معرفی جاذبههای گردشگری را بر عهده دارد. صنعت فیلمسازی به خوبی میتواند زمینهای مناسب برای جذب گردشگر و به دنبال آن اجرا و تکمیل طرحهای گردشگری را فراهم آورد. سازمانهای متولی امر گردشگری میتوانند از فیلم به دلیل قابلیتهای گسترده درجذب مخاطب انبوه و توانایی شکلدهی به افکار عمومی برای معرفی مناطق گردشگری استفاده میکنند و تعداد گردشگران را به طور قابل توجهی افزایش دهند. با توجه به پتانسیل ایران و بستر مناسب برای استفاده از فیلم برای توسعه گردشگری داخلی، استفاده از این توان باالقوه ضروری به نظر میرسد.
پیوند بین گردشگری و فیلم به عنوان تاثیرگذارترین رسانه، رابطه ای تنگاتنگ با توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جوامع دارد و نقش بی بدیلی که رسانه ها به عنوان ابزارهای فرهنگی، در تصویرسازی از مکان ها و جاذبه های گردشگری برای مردم دنیا دارند، پرداختن به مطالعه در زمینه رسانه و گردشگری را ضروری می کند. در حال حاضر گردشگری فیلم سهم قابل توجهی از مطالعات گردشگری را به خود اختصاص داده است اما بنا به گفته بیتون (2005) تعداد زیادی از مطالعات صورت گرفتهی این حوزه مطلب جدیدی به این شاخهی جدید از گردشگری اضافه نکردهاند و با مورد توجه قرار دادن ارزش فیلم در ارتباط با گردشگری، تحقیقات پیشین را تکرار (و تایید) کردهاند. از سوی دیگر علیرغم علاقهی دانشگاهیان، به خصوص دانشجویان دکترا، به این حوزه از گردشگری مشهود است، اما اکثر مطالعات هنوز بر درک و شناخت گردشگری فیلم، تجربه و انگیزه گردشگران فیلم و یا فیلم به عنوان ابزاری برای بازاریابی مقصد تمرکز دارد (هیتمان، 2010). علاوه بر این اغلب روششناسی مطالعات صورت پذیرفته، رویکرد مطالعه موردی دارند که منجر به شواهدی غیرقابل اتکا از تاثیرات عمیق گردشگری فیلم مقصد و موفقیت آن میشود (هیتمان، 2010). در این مقاله سعی بر آن شده است تا مروری بر مفهوم و تعاریف گردشگری فیلم، ارزیابی چارچوب مفهومی، انگیزههای دخیل در این حوزه، آثار و نتایج مربوط به گردشگری فیلم و در نهایت بررسی وضعیت آن در گردشگری ایران مورد صورت پذیرد.
2- مبانی نظری
2-1- گردشگری فیلم
باسبی و کلاگ (2001) گردشگری فیلم را نوعی گردشگر فرهنگی میدانند که میتواند به صورت "بازدید گردشگران از مقصد یا جاذبهای به علت به تصویر کشیده شدن آن مقصد در تلویزیون، ویدئو، لوح فشرده یا پرده سینما" (هادسون و ریچیه، 256:2006) تعریف شود. روئش (2009) اشاره میکند که گردشگری فیلم میتواند در طول تولید فیلم و سریال تلویزیونی روی دهد.
2-2- گردشگر فیلم
بر اساس مفهوم ارائه شدهی انگیزههای گردشگران فیلم، میشینیس (2004) سه نوع گردشگر فیلم را معرفی میکند: "گردشگر فیلم خوش اقبال" که اتفاقی در مقصد به تصویر کشیده شده در فیلم حضور پیدا میکند، "گردشگر فیلم عادی" که در فعالیتهای گردشگری فیلم صرفا به عنوان بخشی از فعالیتهای گردشگری مقصد شرکت میکند و سرانجام "گردشگر فیلم حرفهای" که از مقصد صرفا به دلیل تجربه اماکنی که به سبب فیلم شناخته شدهاند، دیدن میکند.
2-3- انگیزه گردشگر
اسواربروک و هورنر (2007: 54) برای گردشگری یک نوعشناسی ویژه از محرکها را ارائه میکنند که شامل محرکهای فیزیکی، احساسی، شخصی، پیشرفت شخصی، وجهه و فرهنگی میشود. براساس بیتون (2005: 54) "مناظر طبیعی، لوکیشنهای هیجانانگیز، طرح خط داستان و روابط انسانی به نمایش درآمده در فیلم" است که افراد را برای بازدید از لوکیشن فیلم ترغیب میکند. دیگران نیز معتقدند کنجکاوی گردشگر فیلم است که وی را وامیدارد تا تصویر به نمایش درآمده را با واقعیت بیازماید (باخمان، 2010). با این حال گردشگران خود اغلب از انگیزهی اصلی خویش آگاه نیستند و باور بر این است که گردشگران چندین انگیزه متفاوت دارند که همزمان عمل میکنند و به ترتیب هیچ مرجعی نیستند (روئش، 2009).
2-4- فعالیتهای بازاریابی سازمانهای مدیریت مقصد
هر سازمان در هر سطحی که مسئول بازاریابی مقصدی معین است را سازمان مدیریت مقصد گویند (پایک، 2008: 14). به طور کلی هر سازمان مدیریت مقصد، چهار هدف اصلی دارد: بهبود تصویر مقصد، افزایش سودآوری مقصد، کاهش فصلی بودن صنعت، اطمینان از تامین بودجه بلند مدت (پایک، 2004: 45). در بازار پر رقابت گردشگری جهان امروز که بازاریابی سنتی همانند موثر واقع نمیشود، سازمانهای مدیریت مقصد میتوانند از ابزار بازاریابی جدیدی به نام فیلم استفاده بهینهای داشته باشند. قرار دادن مقصدی در یک فیلم حد نهایت در جایگذاری محصول گردشگری است (مورگان و پریچارد، 1998). جایگذاری محصول پدیدهای در حال ظهور است که شامل فعالیتهای برنامهریزی شده محصولات در فیلم و نمایشهای تلویزیونی میشود که باورها و رفتارهای بینندگان را نسبت به محصولات تحت تاثیر قرار میدهد (بلاسوبرامانیان، 1994) که باید توجه داشت که رشد آن با کاهش اثرگذاری روشهای تبلیغات سنتی سریعتر شده است (کایکاتی و کایکاتی، 2004). با در نظرگرفتن توانایی فیلم در ایجاد گردشگری و تهییج مخاطبان گسترده خود برای مسافرت، طرح مدیریت سازمانهای مدیریت مقصد میتواند شامل چهار بخش متفاوت بازاریابی مقصد قبل از اکران، بازاریابی مقصد بعد از اکران، توسعه محصول گردشگری فیلم، مدیریت بازدید لوکیشن فیلم ( روئش، 227:2009) باشد.
3- پیشینه تحقیق
با اینکه حوزهی گردشگری فیلم به تازگی از موضوعهای مورد علاقه دانشگاهیان شده است اما تاکنون جنبههای بسیاری از این حوزه با مطالعههای موردی عمیقی همراه بوده است. این تحقیقات شامل موضوعاتی همچون اثرات فیلم بر روی مقاصد (بیتون 2005؛ توک و بیکر، 1996؛ باسبی و کلاگ، 2001)، بازاریابی مقاصد (اوزدمیر و آدان، 2014؛ هادسون و ریچیه، 2006؛ روئش، 2009؛ بیتون، 2005)، تصویر مقصد (رایلی و همکاران، 1998؛ اسکوفیلد، 1996؛ کیم و ریچاردسون، 2003؛ بیتون، 2004)، انگیزهی گردشگران (میشینس، 2004؛ باسبی و کلاگ، 2001) و تجربه گردشگر (کارل و همکاران، 2007؛ روئش، 2009) بوده است.
اوزدمیر و آدان (2014) در مطالعه خود بیان میکنند که فیلم قادر است تصویر مقصد را بهبود بخشد و موجب افزایش آگاهی شهر میزبان گردد. به گفته ایشان موفقیت لوکیشن فیلم به موفقیت فیلم بستگی دارد. گردشگری فیلم الگویی ویژه از گردشگری است که بازدیدکنندگان را به دیدن مکانهای به نمایش درآمده بر روی پرده نمایش در طول و بعد از تولید و اکران فیلم تحریک میکند، هم اکنون بوردها و دفاتر گردشگری تعطیلات لوکیشنهای فیلم، تعطیلات مقاصد فیلم، پیادهروی و تورهای فیلم را تبلیغ میکنند.
هادسون و ریچیه (2006) با اشاره به مزایای در حال ظهور گردشگری فیلم به این نکته تاکید میکنند که در بازارهای مختلف و وسیع گردشگری کنونی بازاریابان مقصد میتوانند از فیلم به عنوان سکوی پرتاب برای فعالیتهای بازاریابی خود در جهت تبلیغ سود ببرند. تحقیقات آنان نشان داد که در صورت ارتباط هماهنگ داستان و لوکیشن میتوان از فیلم، رسانهای موفق در گردشگری ساخت که تکرار نمایش فیلم اثرگذاری آن بر مخاطبان را تشدید خواهد کرد.
باسبی و کلاگ (2001) در مطالعه خود نشان دادند که اکثر بازدیدکنندگان قبل از سفر تصویر روشنی از مقصد داشتند و در آینده نیز بازدید از لوکیشنهای فیلم را مد نظر خواهند داشت. به نا به مطالعه ایشان (2001) مشخص شد دو سوم پاسخدهندگان با این حقیقت همرای هستند که برنامههای تلویزیونی و فیلمها به گردشگری منطقه خاص کمک میکند، که نشاندهنده آگاهی کلی و پذیرش پدیده گردشگری ناشی از فیلم در جامعه آماری است.
4 – روش تحقیق
مقاله حاضر با هدف بررسی پدیده نوین گردشگری فیلم به عنوان موضوع میان رشتهای مطالعات دانشگاهی، ارزیابی چارچوب مفهومی، مرور دیدگاهها و تعاریف مختلف موجود، واکاوی دامنه گردشگری فیلم و گردشگر فیلم، مرور انگیزه گردشگر، بررسی آثار و نتایج این حوزه از گردشگری، کاوش در وضعیت و فعالیتهای مرتبط در گردشگری ایران به صورت کتابخانهای و مروری انجام شده است.
5– آثار و نتایج
تحقیقات زیادی در مورد تاثیرات فیلم بر روی بازدید گردشگران صورت گرفته است که نتایج مثبت قابل توجهی در پی داشته است. هرچند بایستی پذیرفت که اندازهگیری تاثیر گردشگری فیلم به نا به ماهیت آن همراه با پیچیدگیهای زیادی است. به طور کلی، افزایش تعداد گردشگران میتواند به اقتصاد محلی کمک کند. یکی از تاثیرات و فاکتورهای اصلی گردشگری فیلم که میتوان به آن اشاره کرد این است که بازدید از لوکیشن فیلم میتواند در تمام طول سال و در هر شرایط آب و هوایی صورت پذیرد و از این رو مشکل فصلی بودن گردشگری کمتر گردد (بیتون، 2004). یکی از جنبههای جالب گردشگری فیلم پایداری آن است. فیلم میتواند در جذب گردشگران برای سالهای متمادی موفق عمل کند. رایلی و همکاران وی (1998) دریافتند که اگرچه اوج علاقه برای بازدید لوکیشن فیلم بعد از اکران فیلم است اما در دوازده فیلمی که ایشان مورد بررسی قرار دادند حداقل در پنج سال بعد از اکران و به نمایش درآمدن فیلم یک افزایش 54% در بازدید از محل مشهود بوده است و تصویر مناسب مقصد براس سالهای متمتدی پا بر جا میماند.
بایستی توجه داشت که گردشگری فیلم نیز همانند دیگر اشکال گردشگری خالی از تاثیرات نامطلوب نیست. یکی از مهمترین مشکلات در گردشگری فیلم هزینههای عوامل تهیه فیلم است که بازاریابان مقصد با ان رو به رو هستند. از سوی دیگر توک و بیکر (1996) اشاره میکنند که در بسیاری مواقع لوکیشن فیلم گنجایش افزایش ناگهانی بازدیدکنندگان را ندارد. این امر میتواند منجر به تخریب مقصد مشخص و نارضایتی گردشگران شود.از دیگر نتایج نامطلوب گردشگری فیلم به از دست دادن آسایش و امکانات رفاهی، افزایش ترافیک و هزینههای زندگی برای مردم محلی نیز میتوان اشاره کرد.
6– گردشگری فیلم در ایران
به نظر میرسد ایران، رنگین کمان اقوام، کشور چهار فصل، سرزمین پدیدههای طبیعی با منظرههای بهشتگونه نه تنها چیزی در جذب گردشگر کم ندارد بلکه به خودی خود پتانسیل بسیار مناسب و قوی برای رشد و توسعه گردشگری در دهکده نوین جهانی را داراست؛ اما همهی این قابلیتها زمانی به سرمایههای ارزآور و پولساز برای کشور تبدیل میشوند که حضوری چشمگیرتر در بازارهای بین المللی داشته باشد و توجه گردشگران سراسر دنیا را به خود جلب کند. هرچند ضعف و ناکارآمدی روشهای بازاریابی قدیمی در بازار پررقابت گردشگری جهان امروز مشهود است اما هنر هفتم در این زمینه میتواند بسیار مفید بوده و به کار گرفته شود. علیرغم اینکه صنعت سینما هم اکنون جایگاه ویژهای در زندگی قرن بیست و یکمی ما دارد، کشورمان ایران با تمدنی چند هزار ساله از جایگاه این هنر در گردشگری غافل مانده و اقدامی مفید در زمینه به کارگیری پتانسیل سینما در جذب گردشگر نکرده است.
شاید بتوان به جرات ادعا کرد که شهرک سینمایی غزالی مهمترین و تنهاترین نهادی است که در زمینه گردشگری فیلم فعالیت دارد. احداث شهرک سینمایی درسال ۱۳۵۸، به طرح و پیشنهاد شادروان علی حاتمی، کارگردان شهیر سینمای ایران، آغاز شد که هدف از آن بازسازی شرایط شهری دوران اوایل قرن چهاردهم شمسی برای سریال هزاردستان بود. از مکانهای سریال هزار دستان میتوان به میدان توپخانه، ساختمان شهرداری، لاله زار، اکباتان، گراندهتل، جواهر فروشی قازاریان، ساختمان شاهآباد، چاپخانه مظفر و کافه پارس تهران قدیم اشاره کرد که همگی در شهرک غزالی بازسازی شدند (وبسایت جام جم آنلاین، 29 مهر 1391) . این مجموعه که شامل دکورها و بناهای قبل و بعد از اسلام و همچنین دوران معاصر است در طول هفته برای بازدید علاقمندان و گردشگران سینمایی باز است و از مهمترین سریالها و فیلمهای سینمایی که در این مجموعه فیلمبرداری شدهاند میتوان به مریم مقدس، ابراهیم خلیل الله، ولایت عشق، شب دهم، مدار صفر درجه، کیف انگلیسی، کلاه پهلوی، سرزمین کهن و غیره اشاره کرد (مجابی، میراحمد، 1390) که البته به نظر میرسد با توجه به استقبال مخاطبین این فیلمها و سریالها در طول اکران و نمایش تلویزیونی میتوان از این لوکیشنها برای جذب گردشگران داخلی و گردشگری فیلم استفاده کرد.
در کنار این مجموعه میتوان به سریالهایی اشاره کرد که به واسطه پخش بلند مدت و محبوبیت خود توانستند در مقاطع مختلف زمانی مختلفی در گردشگری فیلم موفق عمل کنند که از آن دست میتوان به سریال مختارنامه (شهرستان شاهرود)، پس از باران (تالش)، تبریز در مه و شهریار (تبریز)، شب دهم (قزوین) اشاره کرد. البته در کنار این سریالها نبایست از کنار فیلمهای سینمایی موفق ایرانی در عرصههای بین المللی به سادگی گذشت که معرف فرهنگ ایرانی و بعضاً جاذبههای ایران زمین بودند، فیلمهای جدایی نادر از سیمین (تهران)، خیلی دور خیلی نزدیک (روستای مصر)، رنگ خدا (تالش)، زمانی برای مستی اسبها (کردستان)، یه حبه قند (میبد) از این دست به شمار میروند. در این میان میتوان به فیلم "تهران، طهران" نیز اشاره کرد که به طور خاص به معرفی شهر تهران و جاذبههای گردشگری آن میپردازد.
از آنجا که جشنوارههای فیلم یکی از موضوعات مطرح شده در گردشگری فیلم است (کونل، 2012) جشنوارههای سینمایی بین المللی و ملی ایرانی را نیز میتوان در امر گردشگری فیلم دخیل دانست. جشنواره بین المللی فیلم و تئاتر فجر، جشنواه بین المللی فیلم کودک و جشنواره فیلم رشد مواردی هستند که میتوانند در این حوزه با برنامهریزی مدونتر موفق عمل کنند.
7- بحث و نتیجهگیری
در این مطالعه سعی بر آن شد تا مروری بر تعاریف موجود از گردشگری فیلم صورت پذیرد. بررسی اجمالی ادبیات تحقیق و موضوعات کار شده پیرامون این موضوع مشتمل بر اثرات فیلم بر روی مقاصد، بازاریابی مقاصد به واسطه فیلم، تصویر مقصد، انگیزه گردشگران و تجربه گردشگر از مواردی بود که در نگارش این مطالعه لحاظ شد. در ارتباط با این موضوع بایستی یادآوری کرد که علیرغم تحقیقات زیاد صورت پذیرفته پیرامون این حوزه از گردشگری در چند سال اخیر، کماکان ادبیات دانشگاهی موجود گردشگری فیلم پراکنده است و تا سال 2013 فقط یک کتاب اختصاصی در مورد این موضوع به نگارش درآمد. این در حالیست که در ایران چندان مطالعه دقیقی پیرامون این موضوع صورت نگرفته و چگونگی عملکرد و تاثیر آن رصد نشده است. نتیجه قابل توجهای که این مطالعه در بر داشت، شکاف عمیق مطالعاتی گردشگری فیلم در صنعت گردشگری ایرانی است که منجر به زوال و هدر رفت پتاسیل گردشگری میشود. با توجه به مطالعاتی که در زمینه تاثیرات فیلم صورت گرفته است سازمانهای متولی امر گردشگری مقصد بایستی از این ابزار در راستای اهداف خود بهره بجویند. برای این منظور طرح مدیریت سازمانهای مدیریت مقصد میتواند شامل چهار بخش متفاوت بازاریابی مقصد قبل از اکران، بازاریابی مقصد بعد از اکران، توسعه محصول گردشگری فیلم، مدیریت بازدید لوکیشن فیلم ( روئش، 2009) باشد که سازمانهای مدیریت مقصد برای موفقیت کامل در این بخشها نیازمند تحقیقات جامع پیرامون این موضوعات هستند.